eebYXrnOYAkzZ4FfKXVQtUxpW7aZVX2htvOt4gr5
Bookmark

Lelaki Punya Halkum Tapi Kenapa Perempuan Tidak Ada ?

Halkum adalah bahagian leher yang terbonjol keluar di bahagian hadapan leher, disebabkan oleh perubahan kelenjar roid yang melindungi bahagian leher atau saluran 'larynx'. Halkum kebiasaannya dimiliki oleh janna lelaki, namun sebenarnya daklah eksklusif kepada lelaki sahaja.

Semasa proses pembesaran, saluran larynx yang berndak sebagai kotak suara kita akan membesar sehingga menyebabkan halkum ditolak keluar. Apa yang membezakan lelaki dan wanita hanyalah pada saiz halkum yang terhasil atau ditolak keluar, kerana kedua-dua janna sebenarnya mempunyai halkum.

Halkum lelaki membesar dengan lebih pantas berbanding wanita, dengan saiz halkum lelaki juga kebiasaannya akan mencapai saiz lebih besar berbanding janna berlawanan.

Secara asasnya, halkum dak mempunyai apa-apa fungsi seper organ lain, berbanding dengan saluran larynx yang sangat penng dalam penghasilan suara. Namun halkum boleh menjadi indikator kepada jenis suara yang terhasil, kerana saiz halkum berkait dengan saiz saluran larynx yang terbentuk.

Individu yang mempunyai halkum besar kebiasaanya memiliki saluran larynx lebih luas, akan mempunyai suara yang lebih dalam tonanya serta lebih kuat bunyinya. Bagaimanapun, ada juga kes yang berlaku sebaliknya di mana seseorang yang mempunyai halkum besar, menghasilkan nada suara yang lebih halus dengan tona yang lebih nyaring.

Jadi, tak perlulah kita stereotaipkan sesiapa hanya kerana saiz halkum dia sahaja ya? Wanita pun boleh ada halkum tau.

Fungsi sebenar halkum

Walaupun halkum pada asasnya dilihat mempunyai sebarang fungsi, bahagian itu mempunyai peranan yang penng semasa kita membesar. Rawan roid ada rawan yang terbesar di dalam saluran tekak kita atau larynx, halkum pula menjadi k pertemuan di antara kedua-dua bahagian rawan ini bertemu.

Pembentukan saluran larynx seterusnya halkum pada janna lelaki dan wanita agak berbeza, dengan tulang yang berada di bahagian tekak lelaki hanya mampu terbuka sehingga 90 darjah, sementara perempuan pula mempunyai bukaan tulang jauh lebih besar, iaitu 120 darjah.

Perbezaan sudut inilah yang membezakan pembentukan halkum di antara lelaki dan wanita. Oleh kerana tulang belakang wanita yang terbentuk di saluran larynx mampu mencapah dengan lebih luas, bahagian rawan yang membentuk halkum kurang kelihatan berbanding lelaki halkumnya lebih menonjol - disebabkan tolakan tulang tadi yang lebih rapat.

Disebabkan perbezaan itu jugalah, satu prosedur yang dikenali sebagai 'cricothyroidotomy' atau prosedur memasukkan ub ke dalam tekak, bagi membantu pernafasan jauh lebih mudah dilakukan pada individu lelaki. Ini kerana dengan halkum yang lebih mbul, pakar perubatan dapat mengenal pas membran cricothyroid yang perlu ditebuk.

Dah cerita pasal halkum dan saluran larynx, kita berbalik kepada soalan sebenar apa fungsi halkum? Fungsi utamanya selain daripada membezakan suara kita semua adalah untuk melindungi saluran larynx serta pe suara yang ada, dalam saluran tersebut.

Jaga halkum anda baik-baik, kerana walaupun bahagian itu memang ditakrian dak krikal kepada kesihatan kita - jangkitan-jangkitan seper cyst serta kanser roid boleh berlaku, disebabkan oleh perubahan hormon dalam badan. Kanser roid didapa lebih banyak menyerang wanita berbanding lelaki, dengan kadar jangkitan 11 daripada 100,000 orang wanita berusia 20 ke 39 tahun.

Kebiasaannya, kes seper ini akan bermula dengan penemuan biji halkum secara ba-ba di bahagian halkum secara ba-ba. Bezanya, cyst atau sel kanser ini akan bergerak seap kali anda menelan sesuatu, dak seper halkum yang normal.