eebYXrnOYAkzZ4FfKXVQtUxpW7aZVX2htvOt4gr5
Bookmark

iShareFans Ramai Dakwa Rugi Ribuan Ringgit ,Mangsa Diminta Tampil Buat Iaporan Polis

 


Polis sedang menylasat skim peIaburan iShareFans di laman sosial yang didkwa telah memprdaya ramai mangsa sehingga melibatkan kerugiaan ribuan ringgit.

Sehingga semalam, dua laporan polis telah diterima masing-masing di Sabah dan Pahang membabitkan kerugiaan berjumlah RM6,000.

Ketua Penolong Pengarah (Siasatan Jenayah Korporat/Kewangan) Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk S. Sasikala Devi berkata, slasatan lanjut masih dijalankan bagi mengenal pasti sejak bila kegiatan itu aktif dan modus o­perandinya.

“Kes disiasat di bawah Sksyen 420 Knun Kesksaan,” katanya di sini semalam.



Mangsa boleh tampiI buat Iaporan polis

Dalam pada itu, beliau turut memlnta mana-mana individu yang menjadi mangsa pelaburan berkenaan tampiI membuat laporan untuk tindakan lanjut.

Sementara itu, tlnjauan di laman Facebook iShareFans Malaysia, mendapati halaman tersebut dicipta sejak 2014, namun difahamkan skim itu baru sahaja diperkenalkan tahun ini.

Skim berkenaan dikatakan mnawarkan pulangan berbentuk wang yang bnyak dengan mudah di mana ahlinya akan diberi tugas untuk ‘Like dan Share’ beberapa akaun laman sosiaI seperti Facebook dan YouTube bagi mendapatkan ganjaran.




Setiap ahli juga perlu melaburkan wang ringgit mengikut pakej-pakej yang disediakan bagi mendapatkan hasil daripada tugas ‘Like dan Share’ yang diberikan.

Semua peIabur juga perlu mendaftar makIumat diri mereka seperti nama dan nombor akaun bank di dalam sebuah laman web rasmi skim tersebut kononnya bagi memudahkan transaksi memindahkan wang yang dikumpuI dari tugasan ‘Like dan Share’.


Bagaimanapun, rata-rata pe­labur iShareFans mula berasa diri mereka ditipu selepas gagaI memindahkan nilai wang terkumpul kepada akaun bank masing-masing dan cubaan untuk menghubungi syarikat ber­kenaan juga gagaI.






Apa yang ‘fishy’ tentang Isharefans?

Menerusi tinjauan kami, maklumat pemilik Isharefans ini ‘private’ dan sudah menimbulkan keraguan. Bukan itu sahaja, syarikat ini masih baru dan didaftarkan pada bulan 8 tahun 2020.





Lebih meragukan kerana domain didaftar hanya untuk setahun. Kebiasaannya syarikat besar akan daftar domain lump sump selama 3 tahun. Bukan hanya itu, sistem ganjaran jelas kelihatan sistem ponzi dimana upline akan lebih untung berbanding downline.

Tidak dapat menebus wang

Ramai yang sudah berjaya menebus wang ganjaran mereka dan mungkin sudah dapat pulangan modal tetapi mungkin juga sebaliknya. Terbaharu, ramai ahli Isharefans berkongsi kegusaran kerana tidak dapat mengeluarkan wang mereka.

Pada mulanya, website tersebut mengeluarkan kenyataan bahawa disebabkan COVID-19 maka proses pengeluaran wang sedikit lewat. Akan tetapi, ahli-ahli Isharefans kini telah mendakwa Isharefans sebenarnya merupakan satu taktik scam.

Bagi yang sudah melabur wang dalam Isharefans ini pasti sudah tidak senang duduk dan memikirkan iktiar untuk mendapatkan wang mereka kembali. Malah, ada juga yang sudah mengajak ahli-ahli Isharefans untuk membuat laporan polis.

Apakah pandangan anda mengenai perkara ini? Pastinya isu ini boleh diambil iktibar buat anda diluar sana untuk selidik dahulu sebelum terjebak dengan apa-apa pemberian wang ‘percuma’.