eebYXrnOYAkzZ4FfKXVQtUxpW7aZVX2htvOt4gr5
Bookmark

Wanita Lahirkan 9 Bayi tukar 100 Lampin Sehari

 

Seorang wanita Malian yang memecahkan rekod dunia untuk melahirkan 9 bayi pada masa yang sama telah menyatakan bahawa dia menukar 100 lampin sehari, lapor India Times.

Halima Cisse dari Mali, telah mencatat rekod dunianya lima bulan lalu di mana beliau telah berjaya melahirkan 9 orang bayi dan anak-anaknya “dalam keadaan baik”.

Pada awal kehamilan Cisse, dia disahkan mengandungkan seramai 7 orang bayi sahaja. Ternyata, dia melahirkan seramai 9 anak kecil setelah dia diterbangkan dari Mali ke Maghribi untuk menjalani pembedahan Czer pada bulan Mei.

“Melahirkan satu anak cukup sukar tetapi mempunyai sembilan anak tidak dapat dibayangkan. Ini mengejutkan jumlah pekerjaan yang terlibat dalam menjaga mereka. Saya berterima kasih kepada pasukan perubatan yang melakukan semua kerja keras dan Kerajaan Mali untuk membiayai ini, “kata Cisse kepada Daily Mail.


Anak lelaki diberi nama – Oumar, Elhadji, Bah dan Mohammed VI, manakala anak perempuan diberi nama – Adama, Oumou, Hawa, Kadidia, dan Fatouma.

Halima sejak itu mengungkapkan bahawa dia mengganti 100 lampin setiap hari dan enam liter susu. Dia juga mengatakan bahawa dia memerlukan pertolongan jururawat untuk menyediakan perawatan sepanjang masa.

Mengimbas kembali masa bersalin, dia berkata,

“Ketika bayi-bayi keluar, terdapat begitu banyak persoalan yang bermain di fikiran saya. Saya sangat menyedari apa yang sedang berlaku dan seolah-olah ada aliran bayi yang tidak berkesudahan yang datang daripada saya.”


Dia menambah,

“Kakak saya memegang tangan saya tetapi apa yang saya fikirkan ialah bagaimana saya akan menjaga mereka dan siapa yang akan membantu saya?”

Pasangan Cisse, Kader Arby, 35, yang tidak dapat menemaninya kerana sekatan COVID-19, tiba di Maghribi pada 9 Julai.

Bil penjagaan menghampiri £1 juta (Rs 10.3 crore) dan kebanyakannya telah diuruskan oleh kerajaan Mali.

Sumber: India Times