eebYXrnOYAkzZ4FfKXVQtUxpW7aZVX2htvOt4gr5
Bookmark

Kembali ‘Aktif’, Kelawar Dan Kala Jengking Dijadikan Ubat Tradisional Pasar Di China



“Anjing dan kucing yang terkejut, terancam di dalam sangkar berkarat. Kelawar dan kala jengking yang ditawarkan untuk dijual sebagai ubat tradisional. Arnab dan itik disembelih dan disiat kulit bersebelahan di atas lantai batu yang ditutup dengan darah, kotoran dan bangkai haiwan”

.Gambar:daily Mail

Ini adalah adegan-adegan yang amat membimbangkan pada hari ini kerana China meraikan ‘kemenangan’ mereka mengatasi koronavirus dengan membuka semula pasaran daging yang menjadi titik kepada permulaan pandemik tiga bulan lalu tanpa percubaan yang jelas untuk meningkatkan standard kebersihan untuk mencegah wabak masa depan, lapor Daily Mail.

Seperti yang tular, pandemik yang bermula di Wuhan memaksa negara-negara di seluruh dunia dikenakan lockdown. Seorang koresponden Daily Mail pada hari Ahad lalu menyaksikan beribu-ribu pelanggan berbondong-bondong ke pasaran tertutup yang luas di Guilin, barat daya China.

Di sini, sangkar spesies yang berbeza ditimbun di atas satu sama lain. Di pasar daging lain di Dongguan, selatan China, seorang wartawan lain mengambil gambar penjual ubat yang kembali menjalankan perniagaan pada Khamis lalu dengan iklan kelawar pada billboard.

Gambar:daily Mail

‘Pemandangan’ yang mengejutkan itu muncul selepas China akhirnya tidak lagi mengenakan sekatan kepada seluruh negara dan menggalakkan orang ramai untuk kembali menjalani kehidupan seharian yang normal bagi meningkatkan ekonomi. Statistik rasmi menunjukkan hampir tiada jangkitan baru.

“Semua orang percaya wabak sudah berakhir dan tidak perlu risau lagi. Pasar telah kembali beroperasi dengan cara yang sama seperti yang mereka lakukan sebelum koronavirus.

“Satu-satunya perbezaan ialah pengawal keselamatan cuba menghentikan sesiapa yang mengambil gambar yang tidak akan pernah berlaku sebelum ini,” kata salah seorang wartawan China.

Sumber: Daily Mail