eebYXrnOYAkzZ4FfKXVQtUxpW7aZVX2htvOt4gr5
Bookmark

Sedih Kucing Terlalu Rindu Arwah Tuannya ,Tak makan Hanya Minum Hingga Hujung Nyawa

 


Kucing peliharaan pun sebenarnya punya hati dan perasaan. Lagi-lagi bila sudah lama dibela oleh tuannya. Begitulah kisah si bulus yang lemah fizikalnya yang dikongsikan Syahrul Ayoi ini.

Sebak, lihat fizikal kucing yang begitu rindukan tuannya yang sudah pergi untuk selama-lamanya. Jika, manusia boleh berbicara, bagaimana kucing ini mahu menterjemahkan rasa rindunya itu.

Setiap Hari Bawa Kucing Arwah Ayah Ke Kubur

Cerita petang tadi di perkuburan Econsave Senawang. Nak balik dari menziarahi kubur mak, ada budak nie bawak kucing yang agak lemah ke kubur. Bila ditanya, kubur tu adalah arwah ayahnya dan kucing yang dia bawak tu adalah kucing peliharaan arwah ayahnya..

Sejak arwah ayahnya meninggal sebulan lalu, kucing nie langsung tak nak makan dan hanya minum sahaja. Anak arwah nie bawak kucing nie ke kubur setiap hari bagi melepaskan kerinduan kucing nie terhadap tuannya.

Semoga arwah dibalas dengan syurga tempatnya dan semoga kucingnya ini sihat seperti sediakala…..amin.


Kain Hijau Arwah Buat Kucing Peliharaan Melepas Rindu

Kucing itu masih bernyawa cuma keadaannya lemah. Sebab tak mahu makan sejak arwah tuannya meninggal dunia.

“Yang sedihnya, sampai je kubur arwah, dia boleh mengiau. Lepas itu, dia terbaring macam tu je. Kain hijau itu adalah kepunyaan arwah.”

Cerita Syahrul lagi, anak arwah sememangnya kerap membawa kucing itu ke kubur arwah bapanya. Saya pula sememangnya hari-hari ke kubur selepas balik dari kerja.

“Saya ziarah kubur mak saya. Meninggal bulan 11 yang lepas.”

Walaupun, Syahrul hari-hari ke kubur, dia cuma direzekikan bertemu budak itu untuk dua ke tiga kali setiap kali ke tanah perkuburan.

Mati Selepas 41 Hari 'Bersedih'.

"Kelmarin (1 Februari) adik bawa ke kubur ayah, malam itu Aulia mati dan ditanam dekat dengan rumah di bawah pokok, selepas 41 hari arwah ayah meninggal dunia," katanya.

Nur Atiqah berkata, kucing itu dibela oleh ayahnya sejak usia haiwan itu dua tahun dan kini sudah lima tahun bersama keluarga mereka.

"Kucing ini memang sangat manja tetapi hanya dengan arwah ayah sahaja. Kalau dengan kami, ibu dan dua lagi adik saya, tidaklah semanja itu. Tak sangka dia sangat bersedih sehingga tidak lalu makan.

"Aulia kucing yang cantik tetapi dia ada penyakit sawan dan sesekali bila terkena penyakit itu, ayahlah mengubatnya," katanya.

Menurutnya, kisah Aulia terus dikenang kerana kasih sayangnya terhadap arwah ayahnya sangat meruntun jiwa mereka sekeluarga yang sudah dianggap keluarga sendiri walaupun ia binatang.

Lebih menyentuh hati mereka, kucing itu turut menuruti perjalanan arwah ayahnya apabila mati selepas 41 hari 'bersedih'.